Dag in, dag uit, trainen, trainen en nog eens trainen. Alles om het maximale er uit te halen en zo goed mogelijk te kunnen presteren. Maar dan ineens stop het, geen training meer, gewoon thuis op de bank. Wat doe je dan als ExProf? Laat je het versloffen en kom je kilo’s aan of ga je elke dag voor jezelf aan de slag?

“Ik kan het mij helemaal voorstellen, vroeger was ik ook zo’n trainingsbeest. Elke dag maar trainen want dat moest van mijzelf. Nu weet ik beter en het kan ook beter.” Aan het woord is Ronnie van Iwaarden, eigenaar van Fit20 in Veenendaal. “Ik heb vroeger veel gevoetbald maar nog meer getraind, elke dag en soms twee keer per dag. Ik was eigenlijk verslaafd aan het sporten. Soms vroeg ik mij af, wat heb ik er aan? Ik was natuurlijk ontzettend fit maar ook wel heel vaak moe en ik was er ontzettend veel tijd aan kwijt. In de jaren die volgden werd het een stuk minder en trainde in nog maar drie tot vier keer per week één uur of meer. Tot ik circa vijf jaar geleden in aanraking kwam met Fit20.”

Ronnie van Iwaarden van Fit20 te Veenendaal.

Van Iwaarden vervolgt: “In het begin moest ik er wel aan wennen. Sporten zonder omkleden en douchen, vreemd. Inmiddels doe ik elke week trouw mijn 20 minuten. Het is even keihard werken maar daar heb je dan ook het profijt van. Het is namelijk een Hoge Intensiteit Training (HIT) die in korte tijd heel veel van je vergt. Je blijft er fit van zonder zweten en omkleden. Je hoeft het zelfs maar één keer per week te doen. Ideaal om je lichaam op peil te houden nadat je gestopt bent met topsport. Want zoals Johan Cruijff ooit zei: “Je hebt maar één lichaam.”’

Van Iwaarden: “Het klopt, je hebt maar één lichaam. Dus is het ontzettend belangrijk om dat goed te onderhouden. Ongetwijfeld zal je de nodige schade hebben oplopen gedurende je voetbalcarrière. Niet alleen de tackles, kopballen of slidings hebben hun sporen achter gelaten maar hoogstwaarschijnlijk ook de minder zichtbare slijtage aan je gehele gestel. Dit is moeilijk aan te tonen maar het is wel logisch dat het iets meer slijt bij meer gebruik.”

Fit20 bestaat uit kleinschalige studio’s voor personal fitness training waar deelnemers in 20 minuten per week worden getraind om fitter, sterker en soepeler te worden. Met de zes apparaten die in de studio staan opgesteld wordt elke hoofdspiergroep – benen, borst, buik, billen, rug en armen – effectief versterkt. Het is een intensieve training van zes oefeningen, die gecontroleerd en in slow motion worden uitgevoerd. Dit is altijd onder begeleiding van een personal trainer, één op één of in duovorm. Deze revolutionaire trainingsmethode is gebaseerd op wetenschappelijke studies en zorgt voor sterkere spieren, verbeterde stofwisseling en conditie. Fit20 is uitermate geschikt voor ex-profs die persoonlijke begeleiding tijdens het trainen als prettig en noodzakelijk ervaren.

Van Iwaarden: “Het mooie is dat je op deze manier van trainen je spieren in shape houdt met een minimale kans op blessures. Ook als knieën of enkels gedurende je carrière het nodige te verduren hebben gekregen. Uiteraard is Fit20 geen tovermiddel en zullen de zwakke plekken altijd zwakke plekken blijven maar door de spieren en het lichaam een goeie training te geven wordt het wel sterker en kan het meer aan.”

Wil je dit ook beleven? De fit20 training is gratis uit te proberen. Je kan je hiervoor opgeven via de site: www.fit20.nl.