Marcel Meeuwis als rebel

Feyenoord, Borussia Mönchengladbach en Roda JC, zo maar wat clubs waar Marcel Meeuwis naam heeft gemaakt in de voetbalwereld. Bij de laatstgenoemde club won hij zelfs twee keer de titel ‘Speler van het jaar’. Inmiddels is de ExProf geen voetballer meer, maar het grote brein achter ‘FC De Rebellen’.

FC De Rebellen is een selectie van oud-profvoetballers, die allemaal op hun eigen manier markant waren in de voetbalwereld. Een aantal namen: John de Wolf, Andy van der Meijde en Glenn Helder. Ze organiseren theatershows, amusementsavonden en ook voetbalwedstrijden om het publiek te vermaken. Het idee is afgeleid van de vele biografieën die tegenwoordig op de markt zijn.

Meeuwis: “Je ziet tegenwoordig dat veel voetballers een eigen boek op de markt brengen en dat ze ook heel goed verkocht worden. Waarom? Deze voetballers hebben allemaal bijzondere en rebelse dingen meegemaakt en stellen zich kwetsbaar op door hun verhaal te vertellen. Dat is waar het concept van FC De Rebellen omdraait. Alleen doen wij dat niet in een boek, maar in de vorm van theater of een amusementsavond.”

Meeuwis vervolgt: “Bij ons hebben we verschillende soorten rebellen in de selectie. De één zat in de gevangenis en de ander aan de coke. Maar we hebben ook ‘kleinere’ rebellen als bijvoorbeeld Dennis Gentenaar die bijvoorbeeld zijn haar rood/groen/zwart verfde toen hij met NEC een wedstrijd tegen Vitesse speelde. Dat is ook rebels, want het is puur om de mensen in Arnhem te provoceren, maar natuurlijk is dat anders dan wanneer iemand in de gevangenis heeft gezeten.”

Overigens heeft FC De Rebellen niet alleen voetballers in de selectie zitten. Meeuwis: “Roelof Luinge, oud-scheidsrechter, doet ook regelmatig met ons mee. Hij was op zijn eigen manier een rebel in het veld. Roelof is echt een geweldige man, maar toen ik nog voetballer was, kon ik hem echt vervloeken. Je kon hard tegen hem zijn, maar als speler wist je dat Roelof ook hard terug kon zijn. ‘Wat moet je nou, klootzak?,’ zei hij weleens. Als hij een speler niet mocht tijdens een wedstrijd floot hij weleens expres niet als die speler onderuit werd gehaald. Ook dat is rebels.”

De Rebellen in actie, met links presentator Koert Westerman. Verder v.l.n.r. John de Wolf, Glenn Helder en Marcel Meeuwis.

“Tijdens voorstellingen die wij bijvoorbeeld geven, proberen we alles wel in te richten op voetbal. De shows duren bijvoorbeeld twee keer 45 minuten en het decor wordt ook afgestemd op herkenbare achtergronden in het voetbal. Zo hebben we weleens een voorstelling waar bijvoorbeeld John de Wolf op een massagetafel gemasseerd wordt door een bloedmooi meisje in een scheidsrechterpakje.”

Naast voorstellingen en amusementsavonden speelt FC De Rebellen ook regelmatig een voetbalwedstrijd. Natuurlijk spelen de rebellen die wel op hun eigen manier. “Wij proberen altijd een leuk beeld te creëren. We heten FC De Rebellen en we proberen dan ook rebelse dingen tijdens de wedstrijden te doen. Iemand laat bijvoorbeeld weleens zijn blote kont zien en ik heb een keer vuurwerk afgestoken op het veld. Dat alles doen we om de mensen te vermaken. Na de wedstrijd blijven we ook altijd hangen in de kantine en zijn we heel actief in ‘de derde helft’. Alles voor een leuke avond.”

Meeuwis vervolgt: “We groeien gestaag. Inmiddels hebben we iets nieuws, namelijk ‘de FC De Rebellen-limo’. Dat is een limousine waarin we mensen vervoeren naar voetbalwedstrijden. Dat kan in Nederland zijn, maar bijvoorbeeld ook naar Borussia Mönchengladbach. Als ik kaarten kan regelen voor een wedstrijd en mensen willen zo’n uitje boeken, dan organiseren wij de hele avond. Denk aan vervoer, drinken en de wedstrijd.”

Naast de nieuwe limo wordt er ook gewerkt aan de naamsbekendheid van De Rebellen. “Zo hebben we contacten in het buitenland. In Engeland zit er bijvoorbeeld ook iemand van ons die het concept daar een beetje aan het opzetten is met Engelse rebellen als Craig Bellamy (ex-speler van onder andere Newcastle United, red.). Het gaat allemaal wel geleidelijk, maar FC De Rebellen is groeiende. Het zou leuk zijn als dit concept een keer gekocht wordt in het buitenland.”