Door: Jos Geijsel

“Profcarrière achter de rug? En dan? Neem rust!
Kan het lichaam tegen stilstand? Ja, tijdelijk wel.
Kijk maar eens wanneer iemand een been breekt of een zware hersenschudding oploopt. Iedereen staat dan ineens letterlijk en figuurlijk op non-actief. In die eerste weken treden geen hart/long problemen op. Een goed getraind lichaam blijkt dus tegen plotseling stilvallen bestand te zijn. Maar voor hoe lang? Dat is de vraag, waar het om draait.

Periodisering

In je carrière heb je perioden gekend, waarin intensief getraind werd. Met name in de voorbereiding op het seizoen en na de winterstop is dat vaak het geval geweest. Dan wordt er harder en meer getraind dan in de verschillende perioden in het seizoen. Het draait om periodisering; perioden van trainen afwisselen met perioden van rust (in de zomer en in de winterstop). Eenzelfde periodisering is het beste, wanneer je gestopt bent. Met andere woorden: actief bezig blijven op de een of andere manier, in de een of andere sport. Een paar weken overslaan kan best.

Welke sport? Dat maakt niet uit. Tennis, beachvoetbal, hockey, handbal… Als er maar een bal bij betrokken is. Dat triggert ex-profs altijd het meest.

Sluit je ergens bij aan. Laat bijvoorbeeld op je buurtclub zien wat je allemaal wel niet gedaan hebt. En hoe. Spreek af, dat stimuleert.

Warming-up, cool down

Iedere training kent een opbouw en een cool down. De beste trainingsopbouw is een geleidelijke. Neemt niet weg, dat in het (betaalde) voetbal in de eerste trainingsweken van het seizoen bikkelhard wordt getraind. De weg der geleidelijkheid is dan ver te zoeken. Doe dat beter in de afbouw van je carrière; langs de weg der geleidelijkheid afbouwen. Om af te kicken en hartritme stoornissen voor te zijn. Ga per maand, per seizoen geleidelijk steeds minder doen. Bijvoorbeeld van vijf keer per week, na een paar maanden naar vier keer per week, naar drie keer per week.

Uit onderzoek blijkt dat om-de-dag sporten voldoende is om je basis-fitheid te onderhouden. Dat is dus een basisritme van drie tot vier keer per week. En het is niet zo gauw schadelijk, wanneer het een aantal weken twee keer per week is. Hoe lang horen die potjes met de bal te duren? Een uurtje per keer is genoeg. Intensief? Het hoeft niet zo intensief te zijn, dat je regelmatig met de tong op je schoenen buiten adem geraakt. Overigens, het hoeft geen enkel probleem te zijn, wanneer dat wel eens gebeurt. En als ik nu moeilijk kan afspreken met iemand om te spelen? Dan kan lopen, fietsen, schaatsen of zwemmen ook.

Jos Geijsel viert bij Ajax een kampioenschap met Wesley Sneijder

Voetballers houden terecht niet zo van duurlopen. Voetballers zijn gewend geweest in alle acties om hun snelle spiervezels te gebruiken. In duurlopen gebruik je je langzame spiervezels. Hoe hard en zwaar die duurlopen ook kunnen zijn. Duurlopen is uithoudingsvermogen in traagheid. Wel gezond, maar niet zo leuk voor voetballers. Als het daarom even kan, blijf spelen. Sjaak Swart doet het nog steeds. Ieder spel onderhoudt spelenderwijs ook nog je beweeglijkheid en je lenigheid. Want rust roest. Zonder beweging komt alles stil te staan.

Profvoetballers hebben hun carrosserie, zoals gewrichten, kraakbeen, banden behoorlijk belast. Ook nog wel eens met schadelijke gevolgen, die ook op langere termijn van maanden en jaren kunnen gaan optreden. Fietsen is de sport, die weinig belasting van de carrosserie vraagt. Naweeën van kraakbeenletsels kunnen met fietsen geregenereerd worden. Fietsen ‘boetseert’ het kraakbeen in knieën en enkels. Nadeel van (veel) fietsen is wel, dat binnen- en buitenbanden van enkels en knieën weinig belast worden. En dus minder sterk worden. Een oplossing is om te gaan skaten.

Het is dus regelmaat van bewegen, regelmaat van arbeid leveren, dat adelt. Wat is er gezonder en leuker om na een uurtje sporten lekker onder de douche te staan? Het geeft nieuwe energie. Voor een persoonlijk, specifiek advies staat het een ieder vrij om contact op te nemen.”

*** Jos Geijsel is een topsportfysioloog, die momenteel werkzaam is met tophockeyers en topwielrenners. In het verleden was hij onder meer zestien jaar lang aan Ajax verbonden. www. topsportfit.nl josgeijsel@gmail.com